روش ایجاد سبک در طراحی وب سایت

روش ایجاد سبک در طراحی وب سایت

  1. صفحه نخست
  2. وبلاگ
  3. روش ایجاد سبک در طراحی وب سایت

امروزه طراحی سایت  پیچیده تر از گذشته شده است و معمولا ممکن نیست که شخص بتواند بدون داشتن مهارت کافی در زمینه طراحی وب سایت این کار را انجام دهد. طراحی سایت در حال گسترده تر شدن است و انجام آن معمولاً کار یک نفر نیست و نیاز به یک تیم برای انجام این کار وجود دارد. در این راستا یکی از راههایی که می توان مطمئن شد تیم در مسیر درستی قرار دارد ایجاد راهنمای سبک (style guide) است.
اطمینان از یکپارچگی و بهینه بودن طراحی به منظور تحقق اهداف کسب و کار و رضایت کاربران، امری مهم می باشد. در این مقاله قصد داریم نگاه عمیق تری به نحوه ساخت یک راهنمای سبک کاربردی در طراحی سایت برای پروژه های شما داشته باشم.
برای اینکه طراحی یکپارچه‌ای داشته باشیم لازم هست که تمام اعضای تیم به‌طور هماهنگ بر روی یک صفحه از وب‌سایت کار کنند. برای آگاهی از این موضوع در زمانی که تیم طراحی در حال کار بر روی چندین صفحه‌ی مجزا از سایت هستند و یا برای ذخیره کردن موارد طراحی شده توسط طراحان می‌توان مستندات طراحی یا راهنمای سبک طراحی سایت ایجاد کرد.

راهنمای سبک چیست؟
هر راهنمای سبک مجموعه ای از اجزای از پیش طراحی شده، گرافیک و قوانینی می باشد که طراحان یا توسعه دهندگان باید پیروی کنند تا اجزای جداگانه وب سایت یکپارچه باشند.

ایجاد یک راهنمای سبک طراحی سایت:

بررسی برند
در اولین قدم شما می بایست درک صحیحی از نام تجاری وب سایت مورد نظر داشته باشید. داستان این برند چیست و چشم انداز، ماموریت و ارزش های شرکت چه است؟ هر چه بیشتر در مورد شناخت برند تحقیق کنید، راهنمای سبک شما از نظر بصری به خصوصیات آن برند نزدیک تر خواهد شد.

تایپوگرافی
طبق تحقیقات، ۹۵ درصد از طراحی سایت به تایپوگرافی تعلق دارد. تایپوگرافی در واقع ویژگی بصری متون را مشخص می‌کند.
شما باید فن نوشتاری را به خوبی انجام دهید زیرا یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی بین بازدیدکنندگان و وب سایت شما می باشد. یک سلسله مراتب را مشخص نمایید. تعدادی از عناوین موجود می باشند: h1, h2, h3, h4, h5, h6 . نسخه ای سفارشی سازی شده را در نظر بگیرید که برای متون مقدمه، پیوندهای کوتاه و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نوع فونت، وزن و رنگ را تعریف کنید.

انتخاب ترکیب رنگ
در دنیای برندینگ امروزه، رنگها نقش مهمی را جهت شناسایی یک برند ایفا می کنند. انتخاب رنگ اصلی و فرعی برای راهنمای سبک بسیار مهم بوده و برای به خاطر سپاری برند شما در ذهن کاربر تاثیرگذار می باشد. همچنین نعیین رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه نیز می بایست در راهنمای سبک اعمال شود.

نوع بیان
هر برندی دارای شخصیت است. با استفاده از شناسایی شخصیت برند مورد نظر، نحوه بیان کلمات و اصطلاحات را تعیین کنید. برای مثال اگر متوجه شدید که برند شما دارای شخصیت جوان و مد روز است می توانید از اصطلاحات امروزی تر استفاده نمایید.

آیکون های مناسب
از آیکون های مناسب جهت فعالیت های سایت، استفاده کنید آیکون ها نسبت به متون و کلمات دارای قدمت طولانی تری هستند. استفاده از آیکن ها در طراحی سایت به ایجاد یک تجربه کاربری مطلوب کمک شایانی خواهد نمود. در هنگام استفاده از آیکون ها در طراحی سایت خود، حتماً شنوندگان، مذهب، تاریخ، را مدنظر قرار دهید تا از تصورات غلط و سوء تفاهمات جلوگیری کنید. وب سایت iconfinder مرجع بزرگی از آیکون های وب است که می توانید از آن استفاده کنید.

تصاویر
گاهی تصاویر می توانند کار هزاران کلمه را برای ما انجام دهند. برای انتخاب تصاویر مطمئن شوید که آنها در یک سبک و جهت انتخاب می گردند و بازهم شخصیت برند خود را لحاظ نمایید.

دکمه ها
دکمه ها نیز از عناصر مهم در طراحی سایت می باشند که می بایست از نظر طراحی، رنگ بندی و سایز در راهنمای سبک لحاظ شوند.

فاصله گذاری
فاصله ها نیز می بایست در راهنمای سبک رعایت شوند. برای مثال فواصل میان عناوین، دکمه ها، فرم ها و تصاویر را می توان تعیین نمود. ایجاد فواصل کافی و منظم ساختار حرفه ای تری را به کاربر نمایش می دهد.

بایدها و نبایدها
بخش بایدها و نبایدها را مانند پرسش و پاسخ در طراحی سایت خود نظر بگیرید که نشان دهنده بیشترین ارتباط بین کاربران و وب سایت است.

در پایان
این شخصیت برند است که راهنمای سبک را ایجاد می نماید. تا می توانید در مورد برند مورد نظر تحقیق کرده و با تنظیم یک راهنمای سبک مطلوب، تیم طراحی سایت خود را در مسیر درست و هموار هدایت نمایید.

تماس

با ما در تماس باشید