طراحی فروشگاه اینترنتی

چند نکته کلیدی در طراحی فروشگاه اینترنتی

  1. صفحه نخست
  2. وبلاگ
  3. چند نکته کلیدی در طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی با سایت های معمولی متفاوت است، زیرا طراحان باید به فکر ویترین و نمایش محصولات در داخل لایوت نیز باشند. روابط کاربری این سایت ها باید در عین سادگی و پیچیده نبودن، بسیاری از داده ها و اطلاعات محصولات از قبیل قیمت، تعداد، نوع، رنگ و … را نشان دهند. در این مقاله به بررسی برخی از تم ها و لایوت های نسبتا رایج و جهانی در طراحی فروشگاه اینترنتی خواهیم پرداخت.

استفاده مناسب از عناصر و المان های متحرک
در اینجا باید اعتراف کنم که من فقط چند سایت (فروشگاه اینترنتی) محدود دیده ام که از متحرک سازی به درستی استفاده کرده اند. اگر این کار به خوبی و به جا انجام نشود به راحتی می تواند باعث ترس و فرار بازدیدکنندگان شود. اما اگر بتوانید انیمیشن های مفید و کاربری بسازید و در جای مناسب لایوت خود قرار دهید می تواند باعث بهبود کاربری سایت نیز شود. برای مثال منوها و گزینه ها و آپشن های محصولات فقط نمونه هایی از محتوای مخفی هستند که می توان آنها را به صورت انیمیشن (متحرک سازی) وارد صفحه کرد. سایت تردلس (threadless) در حال آماده سازی یک لایوت جدید است که این افکت ها را به نمایش خواهد گذاشت. این کار برای خریدارانی که با لایوت قدیمی آشنا هستند بسیار ساده است و به راحتی می توانند خود را با این تغییرات وفق و تطبیق دهند و به زودی به آن عادت می کنند.

اما بهتر است به نویگیشن جدید و جذابشان که در منوهای بالایی است یک نگاهی بیاندازید. یک باکس با محتوا از داخل صفحه به بیرون حرکت و نمایش داده می شود. عناوین هر گروه یا طبقه بندی را مطابق و هماهنگ با تصاویر می بینید. اگر به پایین صفحه برویدعکس هایی (با سایز نسبتا بزرگ) را می بینید که دارای کپشن های مختلف هستند. هر یک از این عکس ها نماینده یک گروه جدیدی از محصولات هستند. همین که روی عکس ها می روید لیست جدیدی از لینک های زیرمجموعه نمایان می شوند. این یک طراحی خاص و منحصر به فرد است که فکر نمی کنم نظیرش را بتوانید در طراحی سایت فروشگاهی پیدا کنید.

نویگیشن تو در تو (سازماندهی و ترتیب منوها)
وب سایت های آنلاینی که ویترین و محصولات را نمایش می دهند باید داده ها و محصولات را به خوبی سازماندهی و مرتب نمایند. منوی سایت های معمولی معمولا لینک های کمی دارد که ممکن است زیرمجموعه نیز داشته باشند. اما در طراحی فروشگاه اینترنتی معمولا به منوها و لینک های زیادی نیازمند هستند. هر کدام از منوها احتمالا زیرلایه ها و سطوح فراوانی دارند و شما هرگز نمی توانید همه ی آنها را به یک باره به نمایش بگذارید. سازماندهی درست این است که هر چقدر کاربران به سمت جلو پیش می روند منوها باز شوند و آپشن ها و جزئیات بیشتری از محصول به آنها نمایش داده شود. یکی از نمونه های عالی این استایل را در این سایت (Newegg) می توانید ببینید.

زوم محصولات (نمایش تصاویر محصولات با قابلیت زوم کردن)
آنچه که در فروش آنلاین محصولات در طراحی سایت فروشگاهی بسیار مهم می باشد، جذب مخاطب است. باید بهترین تجربه بصری و دیداری را برای مشتری فراهم کنید طوری که متقاعد شود محصول شما را خریداری کند. این کار را می توانید با عکس های بسیار باکیفیت انجام دهید اما به یاد داشته باشید یک روش یا ستاپ نمایشی بسیار خوب هم نیاز دارید که این تصاویر را نشان دهد. سایت Bohemia نمونه خوبی است برای این کار. به نظر من باز کردن عکس در یک پنجره جدید کمی قدیمی و خارج از رده شده است. کاربران همیشه به دنبال آسان ترین روش ها و مسیرها هستند.

ارائه و پیشنهاد محصولات مرتبط به مشتریان جدید
برخی از مشتریان شما کسانی هستند که وقتی به سایت شما می آیند به خوبی می دانند چه چیزی می خواهند خریداری کنند. سایر مشتریان برای بررسی آیتم ها و محصولات به سایت شما کشیده می شوند. شما باید این نوع از مشتریان که گذرشان به فروشگاه شما افتاده است را با پیشنهاد محصولات مرتبط مورد هدف و جذب قرار دهید. یکی از سایت ها خوب در این زمینه سایت Lacosteمی باشد که چند نمونه از محصولاتش را در نوار کناری سایت خود لیست کرده است و عنوان را در بالای آن قرار داده است. این متن در میان سایر متن ها، به خوبی خود را نشان می دهد و با دیدن آن، کاربران متوجه می شوند محصولات دیگری نیز در ادامه وجود دارد که شاید آنها را بپسندند. بسیاری از سایت ها از این ویژگی استفاده می کنند. سیستم فروشگاه های اینترنتی به این صورت است که معمولا خودشان دارای یک پلاگین هستند و شما می توانید به راحتی این ویژگی را در سایت خود فعال کنید.

بخش امتیاز دهی و نظرات مشتریان در طراحی فروشگاه اینترنتی
اصولا خرید آنلاین برای برخی از کاربران تازه وارد و جدید کمی باعث نگرانی و اضطراب می شود. افرادی که نسبت به کارت بانکی خود و اطلاعات آن حساس هستند به سختی از یک فروشگاه آنلاین خرید می کنند. یکی از روش های جالب و آسان برای کاهش این اضطراب، به اشتراک گذاشتن امتیاز و نظرات سایر کاربران و خریداران است. این نوع از نظردهی و امتیازدهی در دنیا رایج است. مردم می توانند به راحتی نظرات دیگران را بخوانند و در خصوص کیفیت آن محصول به نتیجه و تصمیم گیری خود برسند. ضمنا خریداران نیز می توانند نظر خود را به صورت فوری با انتخاب چند ستاره ثبت نمایند. این نوع از بازخورد نیز بسیار خوب و منحصر به فرد است.

تماس

با ما در تماس باشید